طرح ترور جولانی با کمک عراق افشا شد مرگ نظامیان ناتو در جریان آموزش نظامی در آمریکا واکنش حماس به حمله اسرائیل به کادر درمان غزه حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان + فیلم (۲۹ شهریور ۱۴۰۴) روسیه: بازگشت تحریم‌ها علیه ایران تنش‌زاست نتانیاهو نگران تحرکات نظامی مصر در صحرای سینا شد تصویر شهید اردنی عملیات استشهادی علیه صهیونیست‌ها منتشر شد ونزوئلا: آمریکا از موشک و سلاح‌های هسته‌ای علیه ما استفاده کرده است صهیونیست‌ها از نفربر‌های بمب گذاری شده در غزه استفاده می‌کنند کشف یک شیء مشکوک در اسکنر‌های امنیتی| فرودگاه دوبلین در ایرلند تخلیه شد (۲۹ شهریور ۱۴۰۴) پزشکیان قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان را تبریک گفت وزارت خارجه روسیه درباره نشست شورای امنیت پیرامون اسنپ‌بک بیانیه صادر کرد پزشکیان: ایران با تکیه بر نخبگان جوان می‌تواند آبادانی، عدالت و انصاف را برای خود و منطقه به ارمغان بیاورد وزارت دفاع روسیه تاسیسات موشکی اوکراین را هدف قرار داد معاون وزیر خارجه با مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دیدار کرد فراخوان مشمولان سربازی اعزامی پایه خدمتی مهر ماه سال ۱۴۰۴ ویدئو | ویلای ۸ هزار متری اکبر رحیمی، متهم ردیف اول پرونده چای دبش فیلم | پزشک استرالیایی در غزه: «این ویدئو را ضبط می‌کنیم، چون ممکن است هر لحظه کشته شویم» به خودمان شلیک نکنیم! راه‌اندازی پلتفرم جامع خدمات خودرویی برای تضمین معاملات اینترنتی سفارت سوریه در آمریکا پس از ۱۱ سال بازگشایی شد یک مقام قطری: هیچ صلحی با اسرائیل بدون حل مسئله فلسطین وجود ندارد ترامپ از گفت‌وگو با طالبان برای بازپس‌گیری بگرام خبرداد توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره نتیجه بررسی ۶ طرح و لایحه مجلس، ۵ اساس‌نامه دولت و ۳۲ استعلام از دیوان عدالت اداری دبیرکل سازمان ملل: وضعیت غزه هولناک‌ترین صحنه مرگ و ویرانی است که دیده‌ام ونزوئلا از سازمان ملل متحد خواست به جنگ آمریکا با آنها در کارائیب ورود کند وزارت امور خارجه پرتغال: فردا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم
سرخط خبرها

رقابت ۲ کریدور ایرانی در قفقاز | نقشه راه تهران برای تبدیل شدن به هاب ترانزیت اوراسیا

  • کد خبر: ۳۵۵۳۰۵
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۰
رقابت ۲ کریدور ایرانی در قفقاز | نقشه راه تهران برای تبدیل شدن به هاب ترانزیت اوراسیا
دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با همتای ارمنی، بار دیگر اهمیت راهبردی قفقاز در سیاست منطقه‌ای تهران را برجسته کرد. ایران با تکمیل کریدور شمال–جنوب و اجرای طرح خلیج فارس–دریای سیاه، در پی تثبیت جایگاه خود به‌عنوان شاهراه ترانزیت اوراسیا و کاهش وابستگی‌های تجاری است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ صبح امروز شنبه (هشتم شهریورماه) آرمن گریگوریان دبیر شواری امنیت ملی ارمنستان در سفر به تهران با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

لاریجانی بر مشارکت با همسایه شمالی در تکمیل کریدور شمال به جنوب و اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه تأکید کرد و عنوان کرد که ایران با هرگونه تغییر ژئوپولیتیک منطقه و آسیب به روابط ایران و ارمنستان مخالف است.

در نگاه راهبردی شورای عالی امنیت ملی کشور توجه به قفقاز دیده شده است. توافق کریدور شمال-جنوب که در سال ۱۳۷۹ شمسی میان ایران، روسیه و هند امضا شد، ارتباط سه کشور را از طریق خاک جمهوری آذربایجان به مناطق صنعتی و پرجمعیت روسیه یعنی مسکو و اطراف آن متصل می‌کند.

این مسیر که شاخه غربی کریدور شمال-جنوب نامیده می‌شود، با حلقه مفقوده ریلی رشت-آستارا که همکاری سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را می‌طلبد، پیش می‌رود.

این مسیر ریلی به طول ۱۶۰ کیلومتر طراحی شده و پس از تکمیل، جنوب ایران را به روسیه و شمال اروپا متصل خواهد کرد که قرار است با وام دولتی ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه احداث شود.

طبق آخرین گزارش‌ها، حدود ۵۰ درصد از اراضی مسیر آزادسازی شده و عملیات عمرانی آن با کمترین آسیب زیست‌محیطی در حال پیشرفت است. این گفته مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل در گیلان محمد پردل نژاد است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی، این پروژه در ۴۸ ماه تکمیل می‌شود، اما تحقق آن به تأمین اعتبارات مالی پایدار وابسته است. تاکنون بخشی از بودجه از محل منابع سنواتی تأمین شده و برای تسریع کار، گزینه‌های دیگری مانند تهاتر نفت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است در تماس تلفنی هفته قبل ولادیمیر پوتین با رئیس‌جمهور ایران، مسعود پزشکیان، پوتین پیشرفت کار در رشت–آستارا را «رضایت‌بخش» توصیف کرده بود و آن را بخشی از روند رو‌به‌رشد همکاری‌های تهران–مسکو دانسته بود.

از سوی دیگر، ایران و ارمنستان در تازه‌ترین نشست‌های خود بار دیگر بر اجرای کریدور خلیج فارس–دریای سیاه تأکید کردند. این مسیر قرار است با عبور از ارمنستان و گرجستان، کالا‌های ایرانی را به بنادر پوتی و باتومی در دریای سیاه و سپس به اروپا برساند که در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط ایران مطرح شده است.

چنین طرحی، علاوه بر کاهش وابستگی ایران به ترکیه در مسیر دسترسی به اروپا، هزینه و زمان تجارت را تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

بخشی از کریدور خلیج‌فارس–دریای‌سیاه که موازی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب (مسیر جمهوری آذربایجان) است، از خاک ارمنستان عبور می‌کند و به گرجستان و دریای سیاه و از آنجا به کشور‌های حوزه که سیاست‌های ملایم‌تری نسبت به غرب دارند، متصل می‌کندو

این کریدور، ایران را به حلقه اتصال چهار حوزه دریایی خلیج فارس، عمان، خزر و دریای سیاه، بدل می‌کند. همزمان، کشور‌های بزرگی همچون هند نیز علاقه‌مندند از این مسیر برای دسترسی سریع‌تر به اروپا استفاده کنند.

به بیان دیگر، فعال‌سازی این پروژه به معنای تثبیت جایگاه ایران به‌عنوان شاهراه مطمئن ترانزیت شمال به جنوب است.

به طور کلی، سیاست جامع و هوشمندانه ایران در قبال قفقاز برای پیشبرد اهداف کریدور شمال-جنوب و کریدور خلیج‌فارس–دریای سیاه، ایران را به سمت تبدیل شدن به هاب ترانزیتی اوراسیا سوق می‌دهد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->